tiistai 2. joulukuuta 2014

Buddha patsas.



Aloitin patsaan työstämisen jo ensimmäisen lukuvuoden syksyllä. Valitsin patsaaksi Buddhan, sillä olin sitä jo miettinyt, enkä kovinkaan kauaa jaksanut valitsemiseen käyttää. Ajattelin myös, että Buddhan voisin jopa itselleni lunastaa.
Kaikki alkoi jälleen piirtämisellä. Olin netistä vain yhden kuvan löytänyt, joten sen perusteella piirsin kuvan patsaasta edestä, takaa ja molemmilta sivuilta. Patsaan toteuttaminen sai kuitenkin väistyä projektien tieltä ja jatkamaan pääsin vasta nyt kolmannen vuoden syksyllä.

Piirroksieni avulla heijastin piirtoheittimellä patsaan ääriviivat styrox-kutioon. Ensin tein pienoismallin, noin 30cm korkean.

Pienoismalli
Selkälinja ei oikein meinanut hahmottua, joten opettajan kehotuksesta tein vielä plastoliinista herjoituksia hartialinjan muodosta.


Pienoismallin avulla oli helpompi hahmottaa patsaan muotoa ja tein pieniä muokkauksia piirroksien ääriviivoihin, joita käyttäisin ison patsaan tekemisessä.


Styroxit liimautumassa
Suuren patsaan korkeus on n.95cm, joten minun piti aloittaa tekemällä styrox-levyistä riittävän suuri kuutio. Sahasin ensin pyörösahalla levyt oikean kokoisiksi ja uretaanilla liimaten tein niistä kuution.

Ääriviivojen piirtäminen.
Ääriviivat kuutiossa ja pienoismalli edessä.














Kun kuutio oli valmis heijastin piirtoheittimellä etupuolen ja vasemman sivun ääriviivat ja piirsin ne.


Leikkasin styroxin kuumalanka leikkurilla ääriviivojen mukaisesti ja tuloksena oli kolmiulotteinen, mutta neliskanttinen patsaan alku.


Sitten alkoi veistely. Fileerausveitsi tuntui parhaalta vaihtoehdolta terävän kärkensä ansiosta. Sain sillä hyvin kaiverrettua uuman ja kolon käden alle. Poistettavaa styroxia oli paljon, joten koitin pitää tahtia yllä ja veistellä suuria paloja kerralla.

Veistely alkaa.
Muutaman päivän veistelyn jälkeen muodot ovat alkaneet hahmottua. Veistettävää on enää vähän, joten on entistä tärkeämpää mistä kohtaa ottaa, vähän väliä kannattaa katsoa patsasta kauempaa. Vaikka styroxia saa uretaanin avulla lisättyä, se ei ole suotavaa.


Puukotus.

Joululoman jälkeen jatkoin patsasta parantamalla muotoja ja hieman viimeistelemällä jälkeä. Hahmottelin Buddhalle kasvot ja keskityin pään muotoihin. Kasvojen muotoilu oli hankalin vaihe, sillä varoin veistämästä liikaa ja yritin pitää veistojäljen siistinä ja tarkkana.

Kasvot edestä ja sivulta.
Kokonaisuutena ja myös kasvoiltaa patsas alkaa jo edestä katsottuna näyttää melko hyvältä, sivusta sen sijaan tarvitsee vielä vähän parantelua.


Sain patsaan muodot viimeisteltyä, joten oli aika kitata suurimmat kolot ja epätasaisuudet. Niitä oli tietenkin styroksissa aika paljon. Pieni styroksille ominainen röpöliäisyys ei kuitenkaan haittaa. Kittauksen jälkeen tietenkin hionta. Hiomalla poistin myös veistelyn jälkiä ja viimeistelin muotoja. Erityisesti pyöreät kohdat sai hiomalla luonnollisemmiksi.


Kitattu Buddha.
Kittauksen ja hionnan jälkeen oli aika paperoida. Paperina käytin ruskeaa suojapaperia ja liimaa laimensin vedellä. Lisäsin joukkoon väripastaa, jotta erottaisin kerrokset toisistaan. Paperoinnin aloitin vaikeimmista kohdista, eli vatsasta ja jatkoin paperointia syvimmistä kohdista ulospäin.

Suuri osa jo paperoitu.
Sormienvälit, kasvot, korvat ja varpaat olivat haastavia kolojen ja pienten pyöreiden muotojen vuoksi. Paperin alle ei saisi jäädä ilmaa eikä siihen saa jäädä ryppyjä tai taitteita. Paperin kaikki reunat täytyy olla revittyjä. Heikoimmat kohdat paperoin kahteen kertaan.
Paperoinnin jälkeen hioin patsaasta suurimmat epätasaisuudet, koska patsasta ei aivan läheltä katsota ei kaikkia saumoja tarvinnut saada hiottua pois.

Paperoituna ja hiottuna.
HIomisen jälkeen pohjamaalasin patsaan tumman viininpunaiseksi sillä se on kullalle paras pohjaväri.

Maalattu Buddha.
Maalauksen jälkeen buddha sai päänsä täyteen puuhelmiä, joista kittasin reiät. Helmet kiinnitin rakennusliimalla jonka sävytin väripastoilla myös tummanpunaieksi. Vihdoin sai Buddha myös kankaat päälleen. Kuivilla kankailla suunnittelin kankaan muotoja ja laskoksia, sitten kastelin kankaan ja tarkistin vielä miten se asettuu.  Dippasin kankaan ensin kipsiin, asettelin sen paikalleen ja laitoin lisää kipsiä päälle. Kankaan ja kipsin käyttäminen oli sotkevaa ja vaikka olin muoveilla patsasta suojannut, niin kipsiroiskeita tuli paljon.

Pyhä Buddha auringossa.
Ennen lopullista maalausta kipsin tulee kuivua kokonaan, joten maalaus jää nyt loppukeväälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti