Saimme toimeksiannon Hakkaraisen Herralta, jolta puuttui pihaltaan vielä keltainen bussi. Autokirjan kuvaa mukaellen oli jo piirustukset piiretty, mutta bussin rakentajaa ei vielä löytynyt. Niinpä riensi lavasterakennusosasto taas töihin.
Palattuani työharjoittelusta oli piirustusten mukaan jo laskelmia tehty ja materiaalitilaukset ohjeiden mukaan suoritettu. Varsinaisia rakennesuunnitelmia ei kuitenkaan vielä oltu tehty ja ryhdyimme heti työhön. Piirustuksista näimme mitat, joista kaikki eivät aivan täsmänneet, joten piirsimme itsellemme rakennekuvat, joissa mitat olivat täsmälliset.
Bussin kimpussa oli koko luokka, mutta päävastuu taisi olla minulla ja Annikalla, mutta kaksin emme olisi ikinä valmista saaneet.
Rakentamisen aloitimme bussin lattian tukirakenteista, johon käytimme painekyllästettyä 100x50mm kestopuuta. Kehikossa oli tärkeä ottaa huomioon lattian vesivanerin saumakohdat, sekä kestävyyden kannalta tarpeelliset tukipalkit. Kokosimme kehikon pulteilla, jotta se olisi mahdollisimman tukeva.
Kun lattia oli valmis kannoimme sen puuvarastoon. Koska bussi tulee ulos, se piti myös rakentaa ulkona.
Kiinnitimme lattiaan tukipuut, käytimme höylättyä ja pyöristettyä 95x45mm lankkua. Tukipuiden kohdat määritettiin seinävanerien saumakohdille, jotka selvisivät piirustuksista. Vielä kattoon pitkittäistuet ja saimme katon asennettua. Koska vaakatukia vanerien saumakohtiin ei tullut, kiinnitin vanerit toisiinsa lamelloilla ja liimalla, näin saumasta tuli tiivis ja kattoikkunoista symmetriset.
Työn jälkiä ja monta porakonetta. |
Bussin seiniin ja kattoon käytimme SP vaneria, jonka pinta on valmis maalattavaksi. Kaikki ikkunat sahattiin ensin pistosahalla jättäen hieman varaa ikkunan oikeaan aukkoon, siisti viimeistely onnistui jyrsimellä jigiä, eli muottia apuna käyttäen. Ikkunan reunat vielä pyöritettiin jyrsijällä, piirustusten mukaisesti. Kun vanerit oli pohjamaalattu pääsimme ruuvaamaan niitä kehikkoon.
Sisältä seinät eivät paljoa kittailua vaatineet, mutta ulkopuolella hommaa riitti. Kovan kitin hiomiseen kului myös oma aikansa.Sisäseinät jo keltaisena. |
Renkaille teimme kotelot ohuesta vanerista taivuttamalla. |
Bussin penkin kehikko valmistui halkaistusta lankusta. Penkit tulivat renkaiden päälle osittain, joten oli mietittävä renkaan sijoittuminen penkin alle.
Seinät ja ovat paikallaan, vähän maalia ja yksityiskohtia uupuu. |
Rengas istui koloonsa! |
Bussi alkoi jo näyttää bussilta, penkit oli kiinnitetty, ovet ja ikkunat paikallaan, myös polkimet ja vaihdekeppi, sekä ratti ja mittaristo. Näistä kiinnitin vain ratin itse, muut olivat jo valmiina luokkatoverin tekemänä.
Takaa ja edestä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti