Etsin kuvia autiokaupungeista, mutta kuvissa ei ollut oikeaa perspektiiviä. Saudi-Arabian Shahada streetiin päädyin niukan värimaiseman ja Maurin hyväksynnän vuoksi.
Fondi aloitetaan ensin piirtämällä ja maalaamalla kuva pienessä koossa, kuitenkin jo ruudutettuna. Sitten tehdään pienempi fondi kokeilu 1mx1m koossa. Maalaamista edeltää kuitenkin maalien sekoittaminen pasta-väreistä. Sekotin valmiiksi fondin päävärit, niiden varjo ja valokohdat sekä tumman, lähes mustan varjon.
Tässä pieni fondi. |
Kun olin saanut tuntumaa maalaamiseen oli aika siirtyä suurempaan fondiin. Löysin vanhan fondikehikon, jonka mitat olivat 161x230cm ja kuvani oli helppo kokoon suhteuttaa.
Suuri fondi aloitetaan ensin kankaan ompelulla, sitten pingottamalla se niittipysyllä kehikkoon. Kangas tulee myös pohjustaa, itse käytin maali/natura -seosta, mutta myös maali/liima -seos toimii, ei saa unohtaa vedellä ohentamista.
Ensin kuva hahmotellaan liidulla, linjojen löytämiseen käytin apuna suurta viivotinta. Kun hahmotelma oli valmis aloin maalata suurimpia pintoja keskisävyillä edeten tummempiin ja yksityiskohtaisempiin kohtiin. Vaikka talot näyttivät aluksi lähes saman beigeiltä, huomasin tarvitsevani useampaa savyä niiden toteuttamiseen.
Työ tuntui etenevän välillä tuskallisen hitaasti, sillä sivellin varren päässä tuntui edelleen vieraalta ja yksityiskohdat alkoivat piinata. Fondin pystyyn nostaminen auttoi kokonaiskuvan hahmottamisessa ja ymmärsin ehkä hieman liikaa nysvääväni pikkuasioissa.
Ensin talojen päävärit, sitten varjoja ja yksityiskohtia. |
Fondi pystyssä. |
Sain kuitenkin melko hyvät sähkötyöt tehtyä ja fondi oli kuvausta vaille valmis.
Voimakas takaa tuleva valo saa fondin loistamaan hienosti, mutta kohdat joissa maalikerros on ohuempi hohtavat liikaa.
Valaistusta:
Valoilla pystyi muuttamaan fondin tunnelmaa ja vuorokauden aikaa suuresti. Alla kenties hieman liioiteltu auringonlasku.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti